De bästa fotbollslagen någonsin

Det finns många bra fotbollslag i världen, och här kan du läsa om några av de lag som varit bland de bästa under en längre tid. Du kommer bland annat få läsa om Real Madrid, FC Barcelona, Bayern München, Manchester United, Manchester City och Juventus. De första lagen vi kommer ta upp är Juventus och Bayern München. Så låt oss börja med en gång! Juventus, även kallade Juve och Bianconeri, är ett italienskt lag som spelar i Serie A och som har dominerat ligan i flera år. Deras tränare är den före detta fotbollsspelaren Massimiliano Allegri. Juventus grundades redan år 1897, och är kända för sitt svart-vita matchställ. De kommer från Turin i norra Italien och deras hemmaarena heter faktiskt Juventus Stadium.

Juventus nyaste förvärv är ingen mindre än Cristiano Ronaldo som började spela med dem 2018 efter att ha avslutat sin karriär i Real Madrid. Andra kända spelare i Juventus är tysken Sami Khedira och Argentinas Gonzalo Higuaín. De har tidigare haft spelare som Thierry Henry, Zlatan Ibrahimovic och Gianluigi Buffon i laget. Över till Bayern München, det tyska proffslaget som grundades år 1900 i Bayern, Tyskland. Detta är det mest framgångsrika tyska laget genom tiderna. Laget har vunnit Champions League fem gånger sedan 70-talet. Bayern Münchens målvakt är deras kända landslagsmålvakt Manuel Neuer som spelat i laget sedan 2011. De har haft kända spelare i laget sedan länge, till exempel Frans Beckenbauer, Gerd Müller och Oliver Kahn. Exempel på spelare nu är Robben, Hummels och Lewandowski.

Real Madrid

Real Madrid är en spansk, professionell fotbollsklubb från Madrid i Spanien. Klubben grundades år 1906. Deras nuvarande storhetsperiod startade med Champions League-vinsten 1998, som de efter det vunnit ytterligare sex gånger. År 2017 blev Real Madrid det första laget genom tiderna att vinna tävlingen 2 år i rad och de vann även år 2018. Real Madrid är en av de rikaste fotbollsklubbarna i världen och klubben har ingen enskild ägare utan är medlemsägd, likt många spanska klubbar. En av deras mest kända spelare är kanske Cristiano Ronaldo, som nu har slutat i klubben. Han var den bästa målgöraren Real Madrid någonsin haft. Några andra stora namn som spelat i laget är Kaká, Ronaldo, Iker Casillas och Isco. Idag spelar bland annat Luka Modric och Toni Kroos i laget.

Barcelona

Även Barcelona är en spansk, professionell fotbollsklubb som kommer från Barcelona och som grundades 1899. Vanligtvis kallas laget för Barca av allmänheten. Barcelona ägs, liksom rivalerna Real Madrid, av medlemmarna istället för en enskild ägare. Deras nuvarande tränare heter Ernesto Valverde, och han började 2017. Om man tittar på omsättningen hos klubbarna så är Barcelona en av de största fotbollsklubbarna i världen. Barcelona har vunnit La Liga 23 gånger och Champions League 5 gånger. De har ett stort antal stjärnspelare i laget, till exempel franska Samuel Umtiti, argentinska Lionel Messi och spanska Gerard Piqué. Andra kända spelare som har tillhört Barcelonas trupp är Andrés Iniesta, Thierry Henry, Diego Maradona och David Villa. Många stora namn har alltså spelat i Barcelonas röd-blåa matchställ.

Manchester United

Manchester United grundades så tidigt som 1878, men de fick namnet Manchester United 24 år senare, år 1902. De är ett engelskt lag från Manchester som spelar i den engelska toppligan Premier League. I engelsk historia är Manchester United den mest framgångsrika fotbollsklubben, de har varit engelska mästare 20 gånger och vunnit tre titlar i Champions League. År 2017 rankades Manchester United som världens rikaste fotbollsklubb av tidningen Forbes. Deras nuvarande tränare är José Mourinho, som är en väldigt framgångsrik tränare. I det nuvarande laget finns spelare som den argentinska målvakten Sergio Romero, franska stjärnskottet Paul Pogba och belgiska Romelo Lukaku. Stora spelare som spelat i klubben tidigare är bland annat David Beckham, Wayne Rooney, Robin van Persie och Zlatan Ibrahimovic.

Manchester City

Manchester City är den andra stora, professionella fotbollsklubben i Manchester, England. Klubben grundades så tidigt som år 1880, men fick sitt nuvarande namn 1894. Laget har kanske inte varit lika framgångsrika eller kända som Manchester United, men de är nuvarande engelska mästare och har varit det fyra gånger tidigare också. Manchester City har idag en del stora spelare i sitt lag och kan skryta med namn som Vincent Kompany, Fernandinho, Sergio Agüero och Leroy Sané. Deras nuvarande tränare är spanjoren Pep Guardiola som bland annat spelat i Barcelona och även i Spaniens landslag under sin fotbollskarriär. Manchester City har haft många framgångsrika spelare i sin klubb, däribland Yaya Touré, Edin Džeko, Mario Balotelli och svenska Andreas Isaksson.