2018: Världens bästa fotbollsspelare

Det finns många stjärnspelare att hålla ögonen på detta året. Vi har valt ut åtta av de bästa spelarna och ska bjuda på lite intressant läsning om deras karriärer. Du kommer få kort fakta om Lionel Messi, Cristiano Ronaldo, världsmästerskapen 2018:s bästa spelare Luka Modric och några fler. Så luta dig tillbaka och njut av intressanta fakta om några av nutidens absolut bästa fotbollsspelare! Vi inleder med Lionel Messi och Cristiano Ronaldo som är två av de mest omtalade spelarna på senare tid. Lionel Messi kommer från Argentina, men har bott i Spanien sedan han var ung. Han började som 13-åring spela i Barcelonas juniorlag, och han spelar än idag i Barcelona. Dock tackade han nej till att spela i Spaniens landslag, utan var lojal till sitt hemland Argentina. Messi har en hormonsjukdom som visar sig genom brist på tillväxthormon, men Barcelona bekostade behandlingen som hans familj ej hade råd till.

Lionel Messi har vunnit Ballon d’Or, priset till världens bäste fotbollsspelare, fem gånger. Han har dessutom vunnit guldskon för flest mål för sitt klubblag tre gånger. Messi är klart värd en plats på listan över bästa spelarna år 2018. Låt oss gå vidare till portugisen Cristiano Ronaldo. Cristiano Ronaldo har i år bytt klubb från Real Madrid, där han spelade i 9 säsonger, till den italienska storklubben Juventus. Tidigare har han spelat i Sporting Lissabon och Manchester United. Cristiano Ronaldo har liksom Messi vunnit Ballon d’Or fem gånger under sin karriär och Guldskon har han tagit hem hela fyra gånger. Cristiano vann dessutom fotbolls-EM 2016 med sitt landslag Portugal och han har även varit med och vunnit Champions League fem gånger, en gång med Manchester United och fyra gånger med Real Madrid. Med dessa meriter och framgångar är Cristiano Ronaldo ett givet namn på listan över år 2018:s bästa fotbollsspelare i världen.

Luka Modrić och Harry Kane

Luka Modrić röstades fram som bästa spelare vid världsmästerskapet 2018. Modrić är en kroatisk fotbollsspelare som var med och tog silver med Kroatien i VM-2018. Han spelar annars i klubblaget Real Madrid sedan 2012 och tillsammans med Real Madrid har han tagit hem fyra stycken Champions League-titlar. Han blev dessutom utsedd till La Ligas bästa mittfältare år 2013-2014. Så självklart bör Modrić finnas med på topplistan över toppspelare 2018. Engelsmannen Harry Kane blev känd som spelaren som gjorde flest mål under världsmästerskapet år 2018, då han var den enda som lyckades göra 6 mål. När Kane inte spelar i Englands landslag spelar han för Premier League-laget Tottenham Hotspurs och det har han gjort enda sedan han började spela i deras juniorlag år 2004. Dock har han blivit utlånad till andra lag, bland annat Leicester City. Med tanke på hans prestation i fotbolls-VM fick Kane en given plats i artikeln.

Luis Suárez och Sergio Agüero

Luis Suárez kommer från Uruguay och spelar förutom i deras landslag också i Barcelona. Suárez är sjunde bästa målgöraren genom tiderna för Barcelona med 140 mål på 147 matcher. När han gjorde mål mot Saudiarabien i VM-2018 blev han den enda uruguayanen någonsin att ha gjort mål i tre olika världsmästerskap. Suárez har vunnit La Liga tre gånger med Barcelona, och även ett Champions League. Sergio Agüero är en argentinsk fotbollsspelare som förutom att spela i Argentinas landslag också spelar i Manchester City. År 2003 blev han den yngsta spelare att spela i Argentinas högsta division blott 15 år gammal – ett rekord han tog från Diego Maradona. Vid OS i Peking 2008 vann Sergio Agüero guld med Argentinas landslag. Han var en av nyckelspelarna i Argentina i VM-2018 – han kom in och lyckades göra mål i slutminuterna i matchen mot Frankrike, men tyvärr räckte det inte för att ta Argentina vidare.

Neymar och Paul Pogba

Neymar är en brasiliansk fotbollsspelare som numera spelar i det franska laget Paris Saint-Germain utöver sin plats i Brasiliens landslag. Innan han började i Paris spelade han flera år i Barcelona och Neymar var även med och tog guld i OS 2016. Han har vunnit pris som årets bästa brasilianska spelare år 2014 och som Sydamerikas bästa fotbollsspelare två gånger. I VM-2018 gjorde Neymar två mål, men Brasilien åkte ut redan i kvartsfinalerna. Paul Pogba är en fransk fotbollsspelare som spelar i Premier League-laget Manchester United samt i det franska landslaget. Med Frankrike tog han silver i EM-2016 och guld i VM-2018. 2013 blev han utnämnd till Europas bästa unga fotbollspelare och trots att han bara gjorde ett mål i VM-2018 var han ändå en viktig spelare för laget. Där har ni dem – några av världens bästa fotbollsspelare i år!