Världsmästerskapen i fotboll 2018

FIFA’s världsmästerskap i fotboll för herrar 2018 hölls i Ryssland och spelades från den 14 juni till den 15 juli 2018. I början av världsmästerskapen var det 32 landslag fördelade i åtta grupper (A-H). Det var de lag som kvalificerat sig från respektive federations kvalspel. Många var förvånade över att varken Italien, Nederländerna, Elfenbenskusten, USA eller Chile kvalificerade sig. Det var första gången sedan 1958 som Italien inte deltog i ett världsmästerskap. I Ryssland spelades VM på 12 olika arenor runtom i landet. Uruguay, Belgien och Kroatien var de tre länder som tog sig igenom gruppspelen med full pott, alltså 9 poäng från alla 3 matcher vunna. Panama och Egypten var de enda länderna som slogs ut ur gruppspelen utan några poäng alls. De regerande världsmästarna Tyskland slogs ut redan i gruppspelet, och vidare i deras grupp gick både Sverige och Mexiko.

För första någonsin fick Fair play-poäng avgöra ett gruppspel i ett VM, då Japan och Senegal hamnade på samma poäng, samma målskillnad, lika många mål gjorda och oavgjord match dem emellan. Japan gick vidare i gruppen och Senegal slogs ut, då Japan hade fått färre varningar. Gruppspelet avslutades den 28 juni och utslagsspelet påbörjades den 30 juni. Under hela världsmästerskapet gjordes det sammanlagt 169 mål. Harry Kane från England gjorde flest mål, 6 stycken. Luka Modric från Kroatien korades till turneringens bäste spelare medan Belgiens Thibaut Courtois utsågs till bästa målvakt under VM-2018. De som spelade mest Fair play i turneringen var Spanien. Den spelare som fick mest varningar i turneringen var svenska Sebastian Larsson som fick 3 stycken. Frankrike, Kroatien och Belgien är de landslag som rankats som de tre bästa under VM-2018 baserat på resultaten och även kvaliteten på motståndet.

Utslagsspelet

Utslagningen började med åttondelsfinaler den 30 juni 2018. Den första åttondelsfinalen stod mellan Frankrike och Argentina. Detta var den målrikaste åttondelsfinalen som slutade med 4-3 till Frankrike och Argentina slogs därmed ut. Tre av åttondelsfinalerna slutade i straffläggning, värdlandet Ryssland, Kroatien och England vann efter straffläggningar. Ryssland slog därmed ut Spanien. Sverige, Belgien, Brasilien och Uruguay gick också vidare efter åttondelsfinalerna. Svenska folket jublade över hur långt Sverige kommit, men i kvartsfinalen gick det dock sämre för Sverige och de förlorade mot England med 2-0. Även Brasilien åkte ut i kvartsfinalen och likaså Uruguay, vilket betydde att endast europeiska lag fanns kvar i turneringen. Även värdlandet Ryssland förlorade sin kvartsfinal efter straffläggning mot Kroatien. VM 2018 bjöd på en del överraskningar och många favoritlag åkte ut tidigare än väntat i turneringen. Hur gick det då i semifinalerna? Läs vidare för att veta mer.

Semifinaler, final och bästa lagen

Som de flesta nog redan vet så vann Frankrike sin semifinal mot Belgien och Kroatien slog ut England efter förlängning. Belgien vann senare bronsmatchen mot England, som fick gå medaljlösa ur turneringen. I finalen stod Frankrike som slutliga segrare och kunde krönas som världsmästare i fotboll 2018. Kroatien blev därmed silvermedaljörer. Om man tittar på vilka lag som var rankade som bästa lag i slutet av 2017, så var Tyskland rankade etta, Brasilien tvåa och Portugal trea, vilket innebär att inget av de tre bästa lagen tog sig längre än kvartsfinal, och Tyskland slogs ut redan i gruppspelsomgången. Till och med en vecka innan världsmästerskapen började rankade FIFA herrlagen och även då låg Tyskland etta och Brasilien tvåa. Dock låg Belgien trea, vilket stämde ganska bra då de senare tog brons i turneringen. Detta är ett bevis på att det är svårt att förutse fotbollsresultat oavsett hur lagen spelat tidigare under året.

Intressantaste matcherna och bästa spelarna

Det finns en hel del matcher att välja mellan när man tänker på vilken av VM 2018:s matcher som var mest intressant att titta på. En kandidat är åttondelsfinalen mellan Frankrike och Argentina där Argentina hade ledningen med 2-1 fram tills 57:e minuten då Frankrike gjorde mål. Sedan visade Kylian Mbappé upp sig och gjorde två mål inom loppet av några minuter, en ledning som Argentina inte lyckades övervinna. En annan kandidat är matchen i mellan Sverige och Mexiko i gruppspelet där Sverige slog Mexiko med hela 3-0 och slog därmed ut Tyskland ur gruppspelet. En annan intressant match var Portugal-Spanien i gruppspelet då den var väldigt målrik och slutade med 3-3. Bästa spelaren i VM blev som tidigare nämnt Luca Modric, den första kroat någonsin att vinna den utmärkelsen. Andraplatsen gick till Belgiens Eden Hazard, och tredjeplatsen till Frankrikes Antoine Griezmann.