Fotboll i Sverige

Hur ser fotboll ut i Sverige? Vi kan börja med att berätta att de som står för administrationen av den organiserade fotbollen i Sverige är Svenska Fotbollsförbundet. De har funnits sedan 1904 och är också de som företräder svensk fotboll internationellt. Svenska Fotbollsförbundet är anslutet både till FIFA och UEFA och följer givetvis deras regler och förordningar. Föreningar inom svensk fotboll har cirka en miljon medlemmar och ungefär 600 000 av dessa är aktiva spelare. Av all Sveriges idrottsverksamhet står fotbollen för en tredjedel. Hela 48 % av alla nioåriga pojkar spelar fotboll och 20% av alla elvaåriga flickor. Den svenska manliga spelare som gjort flest landslagsmål är Zlatan Ibrahimovic och motsvarigheten bland kvinnor är Lotta Schelin. Fotboll är en stor publiksport i Sverige.

Sveriges herrlandslag i fotboll har stundtals haft stora framgångar. De tog OS-guld 1948, VM-silver 1958 (på hemmaplan), VM-brons 1950 och 1994 och även brons i OS 1924 och 1952. Som ni ser var slutet av 1940-talet och hela 1950-talet en storhetsperiod för Sverige inom den internationella fotbollen. Några av de största spelarna på den tiden var bland annat Gunnar Gren, Lennart “Nacka” Skoglund och Nils Liedholm. Senaste stora mästerskapet i svensk fotboll var när de tog VM-bronset i USA 1994. Först gick laget obesegrat ur gruppspelet och i åttondelsfinalen vann svenskarna över Saudiarabien med 3-1. Kvartsfinalen mot Rumänien blev en rysare där Sverige först ledde, sen låg de under och hade en utvisad spelare, ändå kvitterade de och vann till sist genom straffläggning.

Mer om landslaget

När det svenska landslaget sedan mötte Brasilien i semifinal under VM-1994 vann de regerande mästarna över Sverige med 1-0. Så istället för final blev det bronsmatch mot Bulgarien och Sverige besegrade dem enkelt med 4-0. Många svenska spelare hade visat sig från sin bästa sida i detta VM-slutspel, som var det bästa Sverige haft sen 1958. Tomas Brolin var en av turneringens bästa spelare, Thomas Ravelli gjorde en utmärkt insats som målvakt och Martin Dahlin och Kennet Andersson gjorde bra ifrån sig som anfallspar. Några stora spelare som spelat i Sveriges landslag från 1994 och framåt är Fredrik Ljungberg, Zlatan Ibrahimovic, Henrik Larsson och Johan Elmander. Nu i senaste VM-2018 kom Sverige hela vägen till kvartsfinal och hamnade därav i topp 8 i världsmästerskapet.

Stora allsvenska lag

Sveriges högsta division är Allsvenskan. Allsvenskan är en rak serie som spelas med 16 stycken lag, där alla lag möts två gånger. De tre lag som blivit svenska mästare flest gånger är Malmö FF, IFK Göteborg och IFK Norrköping. Malmö FF har tagit hem titeln hela 20 gånger. Malmö FF är därmed den mest framgångsrika svenska klubben. De har dessutom lyckats kvalificera sig till Champions League två gånger, 2014 och 2015. Stora namn från laget är till exempel Afonso Alves och Zlatan. IFK Göteborg har blivit svenska mästare 18 gånger. Under 1990-talet var de Sveriges mest framgångsrika fotbollsklubb. IFK Norrköping har utsetts till svenska mästare 13 gånger. Storhetstiden var på 1940-talet. Tomas Brolin är en känd före detta spelare i IFK Norrköping.

Vilka är Sveriges bästa fotbollsspelare genom tiderna?

De flesta vet redan vem som klassas som Sveriges bästa fotbollsspelare och med sina meriter är det förståeligt. Det är förstås Zlatan Ibrahimovic, ingen annan svensk fotbollsspelare har varit så framstående som han. Han gör riktigt fina mål och har vunnit ligatiteln med alla klubblag han spelat för. Till exempel Ajax, Juventus och Paris Saint-Germain för att nämna några. På alla listor vi hittar är denna spelare från Malmö nummer ett. Några andra av spelarna som förekommer på listor över Sveriges bästa är Henrik Larsson, Gunnar Gren, Tomas Brolin och Fredrik Ljungberg. Henrik Larsson spelade samtidigt som Zlatan och han var även med när Sverige tog VM-bronset 1994. Så visst har Sverige fostrat många bra spelare som gjort sig kända både nationellt och internationellt.

Damfotboll i Sverige

Damlandslaget i fotboll i Sverige är ett ganska högt rankat lag i världen. De har legat på plats 3 till 7 i damernas världsrankning sedan FIFA införde den. Damlandslaget tog silver i fotbolls-VM för damer 2003 och har även tagit två brons i tävlingen. De tog även silvermedaljen i OS 2016. 1984 blev de guldmedaljörer i fotbolls-EM för damer och de har även tagit tre silver och ett brons i Europamästerskapen. Några av de mest kända svenska damfotbollsspelarna är Pia Sundhage, Lotta Schelin och Caroline Seger. Pia Sundhage var även damlandslagets förbundskapten mellan 2012 och 2017. Den kvinna som gjort flest mål av dem är Lotta Schelin med 85 mål på 171 matcher. Så lilla Sverige har verkligen gjort sig ett namn inom internationell fotboll!