De värdefullaste sponsorerbjudandena i fotboll

Fenomenet “sponsring” uppfanns i USA och det började först som gåvor av olika slag men utvecklades senare till att användas inom olika typer av marknadsföring. I detta sammanhang har både företaget som sponsrar och den som tar emot sponsringen mycket att vinna på detta. Den som sponsrar får i många fall en enorm exponering och reklam för sitt företag, samtidigt som den mottagande parten oftast får produkterna som företaget som sponsrar producerar, så länge företagets märke är synligt offentligt på olika sätt. Ett företag väljer självklart inte vem eller vilka som helst att sponsra, utan går efter de potentiella möjligheterna att kunna exponera sitt märke så ofta och så mycket möjligt. Om företaget och märket redan är känt bland befolkningen kan detta även leda till en större popularitet för den som som blir sponsrad, då man blir ihopkopplad med ett känt varumärke som inger förtroende.

Sponsring förekommer vanligen inom idrottsrörelser såsom fotboll, basketboll, hockey, simning, friidrott och så vidare. Många gånger handlar det inte bara om att laget eller personen får kläder, skor och liknande från det sponsrande företaget, utan det görs vanligen upp stora lukrativa kontrakt där den som blir sponsrad får enorma summor pengar för att endast bära deras logga eller märke och förespråka och prata bra om företaget eller produkten i fråga. Det krävs alltså oftast inte jättemycket engagemang från den sponsrades sida för att få ta del av ett sådant kontrakt. Speciellt inte om personen i fråga redan tycker om produkten den förespråkar. Om så inte är fallet krävs det troligen lite mer för att få denna reklam att låta trovärdig. Många gånger behöver man dock faktiskt inte ens prata om produkten, utan det räcker med att bära loggan synligt.

Fotboll och sponsring

Som tidigare nämnt är fotboll en av de idrottsrörelser där sponsring nästan alltid förekommer. Både på hög nivå såsom i världsmästerskap och andra typer av mästerskap inom fotbollen, men även på lägre nivå och till och med inom ungdomsfotboll. I det senare fallet är dock sponsringen oftast lokal, vilket betyder att laget ofta sponsras av lokala företag, såsom matbutiken eller andra företag på just den orten eller i närheten. Sponsringen förekommer alltså på nästan alla nivåer inom idrott och det behöver heller inte vara ett helt lag som blir sponsrat, utan det kan inom laget vara enstaka personer som har egna sponsorkontrakt. En fotbollsspelare eller ett fotbollslag kan exempelvis ha flera sponsorkontrakt samtidigt och på detta sätt gör de reklam för flera olika företag på samma gång. Detta kan man ofta se på spelarnas tröjor som är täckta av olika märken och loggor.

Sponsorer inom svensk proffsfotboll

Den svenska proffsfotbollens absolut i särklass största sponsor är spelbolaget “Svenska Spel”. Redan år 1934 inleddes samarbetet med den svenska fotbollen. Idag sponsrar Svenska Spel Svensk Elitfotboll, Svenska Fotbollförbundet, Handbollsförbundet, Ishockeyförbundet och Bandyförbundet. En annan stor sponsor inom svensk fotboll vad det gäller framför allt dam- och ungdomsfotbollen, är matvarukedjan ICA. Oftast är det de lokala ICA-butikerna som står för den största sponsringen runt om i landet. De anordnar aktiviteter och tävlingar i butikerna och utanför. ICA arrangerar även andra typer av arrangemang för ungdomarna såsom möten mellan fotbollslandslaget och Sveriges största elitidrottsgymnasium. Dock har intäkterna för svensk damfotboll under de senaste 10 åren endast legat på 100 miljoner kronor, jämfört mot herrfotbollen som drog in hela 1,7 miljarder! Det är en enorm skillnad. Detta påverkar unga tjejers möjligheter och vilja och att våga satsat helhjärtat på fotbollen och bli framgångsrika.

De största sponsorkontrakten inom världsfotbollen

Emirates Airlines är en av de största sponsorerna när det kommer till professionell fotboll ute i världen. Man kan se texten “Fly Emirates” på tröjorna hos flera av lagen i UEFA Champions League. Exempelvis är Paris Saint-Germain, Arsenal och Real Madrid sponsrade av Emirates Airlines. Real Madrid fick den bästa dealen på 83 miljoner dollar, därefter kommer Arsenal med 56,2 miljoner dollar och sist har vi Paris Saint-Germain på 32 miljoner dollar, vilket inte är fy skam det heller. Klädmärket Adidas har under 20 års tid varit den officiella sponsorn för FIFA. Under VM i fotboll år 2018 som tog plats i Ryssland uppgick sponsorbeloppet till FIFA på 176 miljoner dollar. För detta belopp ingick rättigheten för Adidas att ha sin logga på alla matchbollar samt på alla domare under turneringen. Med andra ord, sponsorerna är enormt viktiga för att driva idrottsrörelsen framåt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *