De positiva hälsoeffekterna som fotboll ger

Även om du spelar fotboll mest på skoj får det goda effekter på hälsan. All sorts idrottande och motionerande får oss att må bra, därför kallas det för friskvård. Du kanske inte är den som tycker om att jogga, det blir helt enkelt för monotont och jobbigt, men ger vi dig en boll kan du jaga dig trött utan vidare. Naturligtvis får de som satsar hårt på fotboll ännu bättre kondition men att bara röra på sig lite hjälper mer än inget. Eller “en boll om dagen är bra för magen”. Engelskan “a little fotball per day keeps the doctor away”, är också en gångbar klyscha. Om lite sådan peppning kan få dig utomhus med en boll är hälften vunnet.

Fotbollsträning och matcher i organiserad form tilltalar många men även att leka lite boll är omtyckt och populärt. Du måste inte försöka bli proffs för att ha lite kul med kompisgänget. När våren spirar finns det väl inget härligare än att på gräsmattan lira lite med gänget eller kanske bara öva lite med sonen eller dottern. Vad som sjungs i låten “det lirades bättre boll på Gunnar Nordahls tid” behöver du inte alls bry dig om. Ditt kickande med boll har minsann också sitt värde. En viktig aspekt med att träna fotboll på vilken nivå det än må vara, är att sporten är allsidig utan att behöva vara målinriktad. Många av dina muskler tränas och din koordinationsförmåga ökar avsevärt.

Studier bevisar

Det finns mycket vetenskaplig forskning i ämnet om de positiva effekterna av bara en liten stunds motion och även fotbollsträning per dag. I Danmark lät de en grupp bestående av otränade men i övrigt friska personer i åldern runt 30 träna i bara 60 minuter under tre dagar per vecka under tre månader. De fick en hyfsat hård dust så att pulsen ökade avsevärt och kom upp i nära högsta nivån som dessa individer orkade med. Det visade sig att mycket bra effekter hade uppnåtts på bara kort tid. Förmågan att ta upp syre hade ökat, musklerna svällde och fettet i kroppen hade minskat. Dessutom kunde det konstateras att blodtrycket gick ned och kolesterolvärdet minskade, samt att många andra av kroppens funktioner fick bättre arbetsförmåga.

Överhuvudtaget förbättrades försöksgruppens hälsa och välmående avsevärt. De mådde helt enkelt bättre av att träna lite fotboll. Samtidigt genomfördes en studie med samma antal personer i liknande ålder och förutsättningar. Dessa sattes i motionerande under mindre ansträngande former. De fick jogga lite lätt i lugnt tempo under samma tidslängd som fotbollsspelarna. I början kunde viss förbättring märkas även i denna grupp men efter en månad gick deras förbättringskurva inte upp längre. Dess muskelmassa ökade inte nämnvärt och syreupptagningsförmågan förbättrades inte i lika hög grad. Visserligen gick gruppens blodtryck också ner och kroppsfettet minskade men rent allmänt förbättrades inte hälsotillståndet lika mycket som fotbollsgruppen. Av detta kan alla utläsa att träning ger mycket bättre genomslag för hälsan om du kickar lite boll.

Mer goda effekter

Utöver att fotbollsträning ger bättre muskelförmåga speciellt för benen finns en rad olika fördelar. Fotboll är en lagsport som ger en känsla av samhörighet som du inte får i motionsspåret. Du får lära dig att bli en i laget och att arbeta för varandra, inte bara för egen del. Lirare som vill göra allt själva passar inte in. Du lär dig att fatta beslut mycket snabbare, ibland får du bara någon sekund på dig för att besluta vart bollen ska härnäst eller om du ska avancera. Likaså i försvarsarbetet, du och dina lagkamrater behöver förstå och veta varandras placering och vilken eller vilka motståndare som ska bevakas och exakt när en brytning eller en glidtackling ska sättas in.

Du kommer märka förbättringar rent konditionsmässigt, fysiskt och förbättrad koordinationsförmåga. Det medför bättre självkänsla och självförtroendet ökar. Ditt psyke stärks helt enkelt. Din kropp svarar bättre på fysiska situationer och uthålligheten blir bättre. Du kan träna och spela längre och längre tid utan att bli trött. Du kommer veta när och hur bollen ska spelas eller när du bör täcka skott exempelvis. För att börja spela krävs inte lika mycket utrustning inom fotboll som för många andra sporter. Ett par enkla gympaskor duger till att börja med, ett par shorts och en t-tröja. Mer behövs inte förutom själva bollen förstås. Efterhand kan du skaffa dig ett par skor med dobbar, de finns även i lågprisvarianter. Så det är bara att börja, inga ursäkter!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *